Mijn drijfveer voor
ICT coaching

Er werd mij pas geleden gevraagd waarom ik tegenwoordig mensen coach in plaats van me bezighoud met techniek. Ik vond dat een goede vraag en ben er over na gaan denken. Als ik terugkijk, ben ik altijd al met mensen bezig geweest. In veel van mijn technisch functies kreeg ik er al coördinerende taken bij. Ook heb ik jarenlang trainingen en cursussen gegeven. Ik heb dus wel wat met mensen. Achteraf gezien bracht ik eigenlijk mijn passie voor techniek over aan anderen.

Van techneut naar coach

Zo’n 15 jaar geleden was ik een coördinator van een Technisch Applicatie Beheer team. Eén van de externe medewerkers daar werkte voor een grote database leverancier. In zijn beoordelingen scoorde hij altijd heel hoog, maar zijn communicatieve vaardigheden waren suboptimaal. Deze persoon wilde meer verantwoordelijkheid. Ik heb hem dat toen gegeven door hem een aantal operationele beheerders aan te laten sturen.

‘Ze luisteren niet naar me!’

Na een aantal dagen kwam hij boos op me af en zei: “Die beheerders luisteren helemaal niet naar me!”. Ik antwoordde toen nuchter: “Dat doe jij toch ook niet”. Ik heb hem toen geholpen met het aansturen van de beheerders, om zijn communicatie skills te ontwikkelen.

Jaren later hoor ik dat hij Europees medewerker van het jaar was geworden. Toen ik hem daarna een keer sprak, heb ik hem gefeliciteerd. Hij zei tegen mij: “John, dat heb ik niet alleen gedaan.” Op dat moment wist ik dat hij het had begrepen.

Dit gaf mij een goed gevoel en heeft me doen besluiten mensen te helpen om zich te verbeteren. Vanaf dat moment ben ik steeds vaker teams gaan aansturen en heb ik de techniek losgelaten. Ik heb daarbij een stijl ontwikkeld die open en eerlijk is. Gaat het er iets mis, dan veroordeel ik niet, maar kijk ik naar de oorzaak en help herhaling te voorkomen. Ik zie een teamleider of manager dan ook als iemand die zijn of haar team faciliteert.

Andere methoden, dezelfde problemen

Ik zie in veel operationele ICT organisaties nog steeds dezelfde problemen als 30 jaar terug, ondanks het feit dat we nu anders werken. Er worden andere methoden gehanteerd, maar de problematiek blijft vaak. Dat heeft mijns inziens te maken met het feit dat er op inhoud wordt gestuurd (methoden, procedures, kennis, structuur e.d.) en te weinig op gedrag.

Aansturing is vaak “functioneel” en niet persoonlijk, en dat is jammer. Aandacht en waardering zijn erg belangrijk. Zet mensen in hun kracht en geef ze verantwoordelijkheid, en kijk dan eens wat dit met je team doet. Ik ervaar elke keer weer dat dit werkt. Als iemand tegen mij zegt “ik ben blij met jou als coach”, dan kan mijn dag niet meer stuk.

Deel dit bericht op